Warning: Creating default object from empty value in /home/kianikc1/public_html/lux-tech.ir/wp-content/plugins/bezel-addons/admin/ReduxCore/inc/class.redux_filesystem.php on line 29
طراحی خانه هوشمند وهوشمندسازی از دیدگاه معماری | Lux-Tech

طراحی خانه هوشمند و هوشمندسازی از دیدگاه معماری

مطمینا شما هم با خانه های هوشمند آشنا هستید ویابا تبلیغات آن روبرو شده ایدویا ایده های مختلف را درباره آن مشاهده کرده باشید ویادر یکی از این خانه ها ساکن باشید.
اما یک خانه هوشمند واقعی چیست؟
صرفا با خرید گجت واعمال نغییرات شامل کلید و پریزها وپرده ها ،کنترلی کردن درب وپنجره هاوپیاده سازی سیستم صوتی می توان صاحب یک خانه هوشمند شد؟
آیا تاکنون در مورد طراحی خانه های هوشمند شنیده اید.

نکاتی در مورد طراحی یک خانه هوشمند

در گذشته هوشمندسازی ساختمان با هزینه های چشمگیر وفرآیندهای زمانبر ودست و پا گیرهمراه بوده که باعث کنارگداشتن  ایده های هوشمندسازی بود.
اکنون با هزینه های کمتر وراهکارهای بهتر راه اندازی ساختمانهای جدید بدون در نظرگیری اتوماسیون ساختمان تاحدودی غیرمنطقی به نظر می رسد.

اهمیت طراحی خانه های هوشمند

غالبا افراد ساکن در فضاهای هوشمند به سختی می توانند در سیستم های غیرهوشمند احساس آرامش داشته باشند.
اگر شما در زمره افراد فعال در حوزه صنعت ساختمان قراردارید حتما می دانید که برای متقاعد کردن افراد بسیار مهم است
که بتوانید مزایای سیستم های اتوماسیون را برای آنها تشریح کنید.
خانه های هوشمند با توجه به ارزش افزوده ای که به ساختمان اضافه می کنند
معمولا با قیمتهای بالاتر نسبت به نمونه های مشابه به فروش می رسند

اولین قدم ،نیاز مصرف کننده د طراحی یک خانه هوشمند

هزینه های هوشمندسازی یک ساختمان می تواند تا بی نهایت افزایش یابد .
بهترین راهکار الویت نیازها وبرطرف نمودن آن می باشد.
الویتها عبارتند از تعداد افراد ساکن ،محدوده سنی سکنین ،وضعیت مالی ووضعیت جغرافیایی ومحل ساخت سازه یا وضعیت آب وهوایی وهزینه مربوط به انرژی ومساحت و…
افراد معمولا تمایل دارند همه چیز را بوسیله تلفن هوشمند کنترل کنند
اما طراحی سیستم های هوشمند باید گونه ای باشدکه فرآیندها راتسهیل وکیفیت زندگی افراد راافزایش دهد.

هوشمندسازی یکپارچه کاربردی تر است

زمانی که نیازهای کاربر ونیاز محیط بر اساس قبل انجام شود توصیه می شود که فرآیند هوشمندسازی به صورت یکپارچهانجام پذیرد وبه این معناست که برنامه نویسی وکنترل های محیط یکجاصورت گرفته باشد.
به عنوان مثال برای یک سناریو تعریف شده شب،سیستم در یکواحد تنطیم نور وخاموش وروشن شدن چراغها ،سیستم صوتی وبستن پرده ها وفعال کردن زنگ را اجرا می کند.
اجرا این فرامین مانع انجامهیک از فرآیندها به صورت جداگانه نیست وامادرنظرگرفتن همه آنها با هم آسانتر وارزانتر وکاربردی تراست وتعمیر ونگه داری را نیز آسانتر وکم هزینه تر خواهد نمود.

نصب تجهیزات هوشمند و تعامل معماردرطراحی خانه هوشمند

پروسه هوشمندسازی بایستی از ابتدا در برنامه معماران گنجانده شودزیرا در مراحل پیشرفته کار پیچیده تر وپرهزینه ترخواهدشد.
در طراحی هوشمند باید طراحی فضای هوشمند وارتباط آنها ومکان سوییچها نوروسایر دستگاهها به همراه کارکردهایخاص هریک مشخص شود.
سپس مدل سه بعدی سازه به همراه نورپردازی روزوشب درحالتهای مختلف تهیه وپس از اصلاحاتوجمع بندی در اختیار مسیول نصب وپیاده سازی سیستم اتوماسیون قرار می گیرد.
دراین مرحله مسیول مربوطه ضمن تعامل با مهندسین برق و مکانیک جهت اطلاع از مشخصات فنی سیستمهای گرمایش وسرمایش و نور پردازی دستورالعمل هوشمندسازی را تهیه می نماید.
سپس نقشه های سیم کشی بر اساس نیازهای هر قسمت به علاوه پیش بینی های آینده تهیه می شود. تا در مرحله
ساخت مورد استفاده قرار گیرد.

کاهش هزینه مصرف انرژی درفرآیندطراحی خانه هوشمند

اهمیت بهینه سازی مصرف انرژی با توجه به افزایش قیمت حاملهای انرژی اهمیتی دوچندان پیدا کرده این اهمیت در سازمانهای تجاری از جمله هتل ها وپاساژها دوچندان می باشد.
درمورد هتل ها هوشمندسازی امکان حذف اتاقهایی که درحال استفاده نیستند رامی دهد.
حتی در طول شب، در حالی که میهمان می خوابد، می توان سیستم را به گونه ای برنامه ریزی کرد که دمای اتاق و حتیراهروها اندکی کاهش یابد.
در چنین شرایطی بدون اینکه حتی کاربران متوجه شوند مقدار قابل توجهی در انرژی صرفه جویی خواهد شد.

فرآیند خانه هوشمند کیفیت زندگی افراد مسن ومعلول را بهبود می دهد

 

از طریق پنل های کنترل متمرکز و سنسورهای حرکتی، اتوماسیون خانگی می تواند سبک زندگی (life style) سالمندان یا افراددارای معلولیت را بهبود ببخشد.
از جمله مزایای دیگر این سیستم برنامه ریزی روشنایی چراغها در زمانهای معین از روز، افزایش نور آنها با گذشت زمان و یاروشن و خاموش کردن خودکار آنها هنگام ورود فرد به اتاق های خاص می باشد.
همچنین برای افراد مبتلا به پارکینسون یا سایر بیماری های حرکتی نیز می توان نحوه عمل کردن سوئیچ ها را بدون تماسبرنامه ریزی کرد.
همچنین ایجاد دسترسی های خاص یا باز و بسته شدن خودکار درب پارکینگ می تواند برای افراد معلول حرکتی بسیارمفید باشد.

برای کنترل کاملتر سیستم های هشدار دهنده را در اتوماسیون ساختمان لحاظ کنید

وجود سیستم های هشدار دهنده و اعلام خبر، در اتوماسیون ساختمانها کاربرهای سیستم را به صورت مستقیم از طریق تلفن همراه از خطرات آگاه می کند و با جزئیات مشخص می کند که در یا پنجره مورد حمله قرار گرفته است و یا در قسمتی ازساختمان آتش سوزی وجود دارد.
همچنین اگرسیستم دوربین مداربسته نیز در نظر گرفته شده باشد امکان مشاهده وضعیت به صورت زنده نیز وجود دارد.
در مورد خطرات دیگر مانند نشت گاز یا آب، سیستم به کاربر هشدار می دهد که ورودی آنها را مسدود نماید تا راه حلی برای مشکل بوجود آمده اندیشیده شود.
همچنین با لحاظ کردن تجهیزات اطفا حریق در سیستم اتوماسیون می توان به صورت خودکار و یا با فرمان کاربر اقدام به خاموش کردن آتش نمود.همچنین امکان کنترل آتشوزی با بستن دربهای مسیر آتش سوزی وجود دارد.